Social Media: Gratis dus goed?

Social_Media_gratis_dus_goedSocial media is “hot”. Vrijwel elke (lunch)sessie, congres of seminar kan op een goede opkomst rekenen als dit onderwerp op de agenda staat. Afgelopen week was het Social Recruiting Event 2012, het best bezochte event uit de geschiedenis van organisator Recruiters United. Uiteraard, want social media stelt je in staat om gratis personeel te werven. Toch?

Social media versus traditioneel

De verschillende ontwikkelingen in social media volgen elkaar in rap tempo op. Het mooie van al deze ontwikkelingen is dat het gebruik van deze nieuwe media veelal kosteloos is. Mooi,  en zeker in tijden waarin de budgeten onder druk staan. We zetten de traditionele media aan de kant en kiezen in het vervolg voor deze budgetvriendelijke kanalen om onze wervingsboodschappen te uiten. Maar zijn de verschillende social media wel een goed substituut voor de traditionele media?

De wijze waarop je het inzet, en welke social media je gebruikt,  moet variëren afhankelijk van je doelstelling. Voor de ondersteuning van je directe werving kies je voor een andere inzet dan bij het communiceren en opbouwen van een talent pool of het opbouwen en ondersteunen van je employer brand. Daarnaast is het belangrijk om te weten wat je doelgroep al van je weet. Hoe bekend ben je en wat vindt je doelgroep eigenlijk van jouw organisatie? Klopt dit beeld met wie je wilt zijn? Uiteraard geldt voor social media hetzelfde als voor de traditionele media. Het blijft van belang om jezelf eerst af te vragen of jouw doelgroep aanwezig is. Wat staan roepen als een eenzame in de woestijn is alles behalve effectief. Ga je jouw doelgroep er treffen, dan kan je los!

Winst in je proces en betere kandidaten

Het inzetten van social media zou verder moeten gaan dan alleen maar eenzijdig vacatures posten. Social media heet niet voor niets “social”. Het is het ideale kanaal om de interactie aan te gaan en daadwerkelijk contact te hebben. Luisteren en reageren, waarbij het handig is om je te realiseren dat er wellicht andere communicatieregels gelden op het platform dat je gebruikt. Wees je ook bewust van de consequenties van deze actieve interactie op je interne processen en eventueel de inpassing in je recruitmentsysteem. Je kunt natuurlijk heel bewust alleen maar vacatures posten en het kan zijn dat je doelgroep dit ook prima vindt. Toch mis je dan een deel van de potentie. Zet je het goed in, dan zorgt social media volgens onderzoek van ADP voor een hogere kwaliteit van sollicitanten en tijdwinst in het wervingsproces. De vroegtijdige interactie met potentiële medewerkers zorgt voor een betere match. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de rol die social media kan spelen in het beslissingsproces van de kandidaten.

Kan je jouw traditionele media één op één verruilen voor social media?
Nee… en zolang tijd geld is, is social media niet gratis. Een goede strategie en uitvoering kunnen je echter forse besparingen opleveren, dus ja… het is zeker verstandig om social media in je plannen mee te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>