Afgewezen en toch ambassadeur

sollicitant-ergert-zich-aan-algemene-afwijzingenDe sollicitant ergert zich aan algemene afwijzingen – lees ik op Werf&, een artikel geschreven naar aanleiding van onderzoek van Jobbird.com.  Een resultaat dat bekend in de oren klinkt, als ik afga op de geluiden die ik van verschillende kanten om mij heen opvang. Verbazingwekkend vaak hoor ik zelfs dat sollicitanten helemaal niets horen op de sollicitaties. Jammer, want wanneer je als organisatie streeft naar duurzaamheid en continuïteit, dan horen daar een langetermijnvisie en ook een goede relatie met de arbeidsmarkt bij.

Daarom een aantal tips voor de belangrijke momenten in het recruitmentproces. Tips gericht op een optimale Candidate Experience.

Voorbereiding

Voordat je daadwerkelijk met het werven en selecteren begint, is het verstandig een aantal zaken goed voor te bereiden. Zorg voor een goede functiebenaming, formuleer heldere en duidelijke functie-eisen, bedenk welke wervingsinstrumenten je wilt inzetten, onderzoek wat voor een potentiële kandidaat de reden is om te reageren, en vraag je af of je de baan en de organisatie goed genoeg kunt verkopen. Deze basis klinkt voor de hand liggend, maar wees eerlijk… doorloop je dit proces altijd bewust?

Planning

Een goede planning is niet alleen relevant om de kandidaatbeleving te kunnen sturen. Het beheersen van je eigen processen en agenda is wellicht nog belangrijker. Zorg dat je niet verrast wordt, en dat je constant  “in control” blijft.  Wanneer start je met het werven, tot wanneer is de procedure open, wanneer kan de sollicitant een bevestiging van ontvangst verwachten en wanneer een inhoudelijke reactie? Op welk moment en met wie ga je de gesprekken voeren en welke fases heb je in het selectieproces? Zijn de agenda’s geblokkeerd? Communiceer over dit proces – dan zijn je plannen ook haalbaar en verlies je geen tijd aan het toelichten van dit proces aan vragende sollicitanten. Dit zorgt voor helderheid en tevredenheid aan beide kanten. Niet onbelangrijk, houd je ook aan die planning! Reageer op het afgesproken moment, afspraak is afspraak. Het is zonde als je aan het eind van het proces een waardevolle kandidaat verliest omdat je later dan afgesproken reageert.

Middeleninzet

Voordat je ingewikkelde trucs uit gaat halen om je doelgroep te bereiken, is het slim eerst het “low hanging fruit” geheel te benutten. Zet überhaupt alleen die middelen in, waarvan je de reacties ook kunt opvolgen. Het is niet verstandig om een oproep op Twitter te plaatsen als je niet van plan bent om op alle reply’s te reageren. Om een DM vragen als je doelgroep niet tot je connecties behoort, heeft al helemaal geen zin. Onbeantwoorde reply’s op sociale media zullen aanvoelen als een keiharde en onpersoonlijke afwijzing. Veel recruitmentsystemen (ATS-en) zijn niet ingericht op de inzet van exotische middelen. Zeker wanneer je veel reacties verwacht, is het raadzaam om alleen die acties uit te zetten die je in je proces op kan volgen. Maar het belangrijkste blijft om alleen dat middel of kanaal in te zetten dat het best aansluit bij je doelgroep.

De selectiegesprekken

De selectiegesprekken vormen een belangrijk moment in het hele proces. Hoe en wanneer nodig je uit? In welke vorm ga je de gesprekken voeren? Vraag jezelf voordat je een “The Voice-achtige “ selectie bedenkt, af of dit past bij je doelgroep en organisatie. Zorg dat je een nette bevestiging stuurt met een heldere routebeschrijving. Meld je sollicitant aan bij je collega’s van de receptie. Wees je ervan bewust dat je naast selecteur ook gastheer/gastvrouw namens je organisatie bent. Uiteraard bedenk je vooraf wat je in het gesprek van je kandidaten te weten wilt komen, en stem je dit af met je medeselecteurs. Bedenk vooral dat het voor de kandidaat veelal ook het moment is om te bepalen of dit zijn of haar nieuwe baan mag worden. Misschien is het wel een super idee om de kandidaat ook direct een eerste blik op zijn/haar nieuwe werkplek te geven.

Afwijzingen

Rond de selectiegespreken vindt ook het afwijzen plaats. Voor de gesprekken mag je de kandidaten met wie je niet in gesprek gaat, inlichten. Na de gesprekken de kandidaten met wie je niet verder wilt. Een belangrijk moment in het hele wervingsproces. Op dit moment bepaal jij voor een groot deel hoe de kandidaat na deze ervaring tegen de organisatie aan kijkt en of er na dit contact vanuit de kandidaat nog belangstelling in een relatie is. Probeer de kandidaat iets  mee te geven waar hij/zij iets aan heeft, zeker de kandidaten met wie je in de toekomst nog best een arbeidsrelatie wilt aangaan.  Dit is het moment waarop jij bepaalt of er een nieuwe ambassadeur voor je organisatie rond gaat lopen.

Een talentpool

Het is fantastisch dat er interesse voor je organisatie is. Het is helemaal mooi als je in de luxe positie bent waarbij er meer potentieel reageert dan je op dat moment een arbeidsrelatie (in welke vorm dan ook) kan aanbieden. Wettelijk mag je de gegevens maar beperkt bewaren, dat wil zeggen wanneer als je tussentijds geen contact hebt. Belangrijk dus om hier vooraf over na te denken. Al het potentieel waar je een goede relatie mee opbouwt is, winst bij toekomstige vacatures.  Bedenk je vooraf hoe je die relatie warm gaat houden.

Heb jij het proces op orde?

Om het belang nog maar eens extra te benadrukken sluit ik af met cijfers die al eerder op Global ERE Expo zijn gepresenteerd.  Na een slechte recruitmentervaring zal …
… 82% het bedrijf niet meer aanbevelen
… 76% daar nooit meer gaan werken
… 64% geen producten of diensten meer kopen
… 50% de negatieve ervaring delen met anderen.
Heb jij het proces op orde en realiseer jij een andere score? Zorg jij juist voor nieuwe ambassadeurs?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>