Beste, favoriete of meest succesvolle werkgever?

beste werkgever 2012

Ze zijn weer bekend, de beste werkgevers van 2012! De kersverse ranglijst laat ons de 100 beste werkgevers van Nederland zien. Maar is de beste werkgever ook de meest favoriete werkgever?  Wat zegt het favoriet zijn of de beste zijn over het succes van de organisatie?

Ranglijsten, ranglijsten, ranglijsten

Er zijn veel verschillende ranglijsten die aangeven waar werkgevers staan. Ranglijsten die inzicht geven, maar die ook voor verwarring kunnen zorgen. Waarom sta je in de ene ranglijst in de top 10 en kom je in de andere ranglijst niet voor? Om deze laatste vraag te beantwoorden is het goed om je af te vragen wat er is onderzocht en vooral ook aan wie de vragen zijn gesteld. Favoriet zijn betekent wat anders dan de beste zijn. Daarnaast mag je jezelf de vraag stellen of het überhaupt relevant en interessant voor je is om op een ranglijst voor te komen. Maar zes van de tien recruiters geven overigens aan graag een vakprijs te willen winnen. Werf& heeft de verschillende prijzen uit ons vakgebied verzameld en onderzocht welke prijzen de bekendste en welke de belangrijkste zijn. Qua bekendheid scoren Beste- en Favoriete Werkgeversonderzoeken goed, maar wat zeggen deze onderzoeken, wat geven ze aan en wat levert het op?

Beste werkgevers

Beste werkgever word je niet toevallig. Om te beginnen moet je actief besluiten deel te nemen aan onderzoek. Het meest bekende onderzoek is van Effectory: “Het Beste Werkgevers onderzoek is ontwikkeld om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland”. In 2012 hebben hier 269 organisaties aan deelgenomen. De werknemers van deze organisaties hebben een oordeel over hun werkgever gegeven. Dit onderzoek zegt dus vooral iets over werkgeverschap, over hoe tevreden de medewerkers zijn. Ten opzichte van gewone werkgevers blinken goede werkgevers volgens Effectory uit in: waardering, betere balans tussen werk en privé, gelijke carrièrekansen, duidelijkere doelstellingen, de trots op de organisatie en de klantgerichtheid.

Favoriete werkgevers

De ranglijsten voor favoriete werkgevers zijn het resultaat van één vraag. Bij dit soort onderzoeken wordt aan respondenten –al dan niet geholpen- de vraag voorgelegd bij welke organisatie zij graag willen werken. Hier doe je als bedrijf zelf niet aan mee, dit overkomt je. Bekende voorbeelden zijn het Intermediair Imago Onderzoek en de Meest Favoriete  Werkgever en World’s Most Attractive Employers. Allereerst is het erg belangrijk om je bij dit soort onderzoeken te realiseren dat de onderzochte doelgroep erg verschillend kan zijn en niet altijd matcht met jouw doelgroep. Daarnaast verschilt vraagstelling nogal. Om antwoord te krijgen op het waarom je op een bepaalde positie scoort, kan je zelf een imago-onderzoek laten uitvoeren.

Succesvolle werkgevers

Aangezien niet alle werkgevers uit de verschillende favoriete ranglijsten ook actief deelnemen aan beste werkgeversonderzoeken is het niet zinvol om te vergelijken en conclusies te trekken met betrekking tot kwaliteit en populariteit. De vertaalslag dat een beste werkgever ook automatisch een favoriete werkgever is, is niet te maken. Niet alle werkgevers publiceren resultaten. Vergelijken op basis van succes in de vorm van winstgevendheid is daardoor lastig. Daarnaast  zie je dat er ook “merken” als favoriet worden genoemd die in een reorganisatie zitten. Gewild zijn zonder dat de organisatie succesvol is.

Waar zit de winst

De eerste winst zit hem in het feit dat je als werkgever bij een goede score een prachtig PR moment te pakken hebt en een geweldige gelegenheid om een feestje te vieren. Doe dit ook vooral!
Als ik de boodschap mag geloven die ik uit de presentaties van winnaars van het Beste Werkgevers Onderzoek haal, dan vertaalt het oordeel van de medewerkers zich ook in een grotere klanttevredenheid en betere bedrijfsresultaten. Een mooie winstpakker! Daarnaast zal je, als je tevreden medewerkers hebt, zeker meer uit een instrument als referral recruitment halen.
Favoriet en aantrekkelijk zijn helpt je in de zichtbaarheid. Het helpt als je doelgroep de weg naar jou makkelijk weet te vinden. Het is prettig als het beste talent uit de markt zich graag bij je aansluit. Zorg er dan wel voor dat je “employer of choice” binnen de gewenste doelgroep bent. Je zit er niet op te wachten om sollicitaties te verwerken van geïnteresseerden die je niets kan bieden. Je wilt alle aandacht geven aan die talenten die passen bij jouw organisatie. Talenten die je versterken en bijdragen aan een grotere medewerkerstevredenheid, klanttevredenheid en goede bedrijfsresultaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>