Employer branding… maar dan echt!

employer-branding-maar-dan-echtHet is fantastisch als je het werkgeversmerk met mooie beelden en een goed verhaal kunt vertellen. Nog gaver is het om je employer brand te laten ervaren en beleven. Met echte klanten, werk uit de praktijk en de toekomstige collega’s!

“Terwijl ik in een sollicitatieprocedure zit, word ik uitgenodigd om naar een klantenevent te komen. Ik mag actief deelnemen en kom zo niet alleen in aanraking met de inhoud van het werk, maar spreek met echte klanten en toekomstige collega’s. Mogelijk toekomstige collega’s moet ik in dit stadium nog zeggen hè. Terwijl ik anoniem heb kunnen meedoen, heb ik een hele goede indruk van het bedrijf, de sfeer, de cultuur en de manier van werken gekregen. Gaaf dat ik dit mocht meemaken.” Dit verhaal hoorde ik deze week van een sollicitant, een mooi voorbeeld van hoe iemand werk en een werkgever kan beleven. In deze situatie is dit klantenevent niet als selectiemiddel ingezet (de sollicitant kon zich anoniem tussen de nieuwe collega’s bewegen), maar puur om de kandidaat kennis te laten maken met het bedrijf. Echt kennis maken!

Sollicitatiegesprek met de klant

Er zijn verschillende voorbeelden van organisaties die praktijksituaties gebruiken of simuleren in het wervingsproces. Meestal hebben deze acties voornamelijk een selecterend doel. De organisatie kan op deze manier een goede indruk krijgen van wie de sollicitant is en hoe hij of zij handelt. Een mooi voorbeeld in deze categorie is de prijswinnende wervingsactie van Achmea waarbij de klanten betrokken werden in het sollicitatieproces. Maar ook het organiseren van een management- game of het houden van een open dag of een experience is een middel om dichter bij het daadwerkelijke beleven te komen. Dan zijn er nog de organisaties die de  sollicitant in de laatste fase proef laten draaien op de potentiële werkplek. Niet alleen voor de sollicitant een mooie controle of de verwachting klopt met de werkelijkheid, maar ook voor de wervende organisatie. Allemaal situaties waarin de sollicitant kan beoordelen of de belofte en de verwachting waargemaakt worden.

Durf jij het aan?

De ouderwetse stage- of afstudeerplek is als het om beleving gaat, nog steeds een perfect middel om te laten ervaren hoe je als organisatie echt bent. Hierbij laat je potentiële medewerkers niet alleen voor langere tijd kennismaken, maar ook een bijdrage leveren. Als je dit goed doet, kweek je bovendien ook nieuwe ambassadeurs voor je organisatie. Goed, niet elk type vacature leent zich voor een stageplaats of management game. Je potentieel nieuwe collega uitnodigen voor een klantevent kan dan een perfect middel zijn. Het kan zelfs onderdeel zijn van een actieve sourcingstrategie in die gevallen waarbij jij al weet wie je nieuwe collega is, maar hij of zij  nog niet heeft gedacht aan een carrière binnen jullie organisatie. Durf jij het aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>