Werven en verkering zoeken

Op zoek naar de ware. Die ene met de beste papieren, die er in alle opzichten het meest aantrekkelijk uitziet. De zoektocht naar de beste match op de arbeidsmarkt heeft een verrassend grote parallel met het krijgen van verkering. Maar vergeet niet; u kan nog zo verliefd zijn, uw potentiële partner moet ook wat in u zien.

Timing

Oké, we kunnen duidelijke parallellen zien, één heel belangrijk verschil mogen we niet vergeten. In de werving hebben we het liefst dat de vacante positie direct vervuld is. Zo hebben wij bij voorkeur tijd voor een fatsoenlijke overdracht en werken we onze nieuwe collega goed in. Een open plek kost geld, dus timing is zeer belangrijk. In de liefde kost het –uitzonderingen daargelaten- meer tijd om een goede match te maken.

Keuzes maken

Om snel te kunnen handelen moet u goed weten naar wie u op zoek bent. Hoe de ware eruit ziet, wat de harde- en wat zijn de zachte eisen zijn. U moet uw doelgroep in kaart kunnen brengen. Wat is de achtergrond? Opleiding, werkervaring, leidinggevend, huidige functie, maar ook of uw doelgroep direct in uw regio te vinden is. Zoals een datingsite u kan helpen bij het maken van keuzes en het verkrijgen van inzicht in wensen op de liefdesmarkt, helpt Wervingswereld u op de arbeidsmarkt. Wees concreet en durf keuzes te maken, u bent maar op zoek naar die ene ware.

Succesvol zijn

Het belang van goed zoeken is wel duidelijk. U moet ook gevonden worden en natuurlijk moet u zelf ook aantrekkelijk zijn. U zult zich op plekken moeten gaan begeven waar uw doelgroep zich bevindt. Wat lezen ze, op welke sites surfen ze, welke social media kanalen worden er gebruikt en hoe wordt de vrije tijd besteed? Vergelijk het met het café of de bioscoop waar u moet zijn om, wat de –place to be- is .Maar u moet ook weten hoe de doelgroep doorgaans aangesproken wordt. Google eens op de door u gebruikte functienaam. Als u de enige bent, die een dergelijke benaming gebruikt, dan zult u zelfs als u op de juiste plek aanwezig bent, niet snel succesvol zijn en niet gevonden worden.
Wat vindt uw potentiële partner belangrijk? Wat moet u in huis hebben? Wat zijn de kritische wervingsfactoren en beweegmotieven? Wat is zijn nou juist die argumenten waarmee u uw ware in beweging kan krijgen en voor u kunt laten kiezen? Het gaat er in een relatie om dat beide partijen elkaar aantrekkelijk vinden. Dat u haar goed zit en u de juiste outfit draagt.

Vaste verkering

Daarnaast verandert de markt. Er zijn er die helemaal geen behoefte aan een vaste relatie hebben. Er bewust voor kiezen om als zelfstandige aan de slag te gaan. Echt zelfstandig, of via een werkgever die in de flexbehoefte van deze doelgroep voorziet. Kortom, u kunt op zoek zijn naar nieuwe vastigheid. Vraag uzelf wel goed af of dat voor uw nieuwe partner ook geldt.

Cupido

Als u zeker wilt weten dat de pijlen van cupido het hart raken, dan kan u er niet langer op vertrouwen dat het alleen met het vacant stellen van de vacature wel goed komt. Gericht en effectief werven begint met keuzes durven maken. Werf bewust en weet wie u moet werven. Weet waar u moet werven en met welk verhaal u succesvol bent. Goede voorbereiding is het halve werk. Op naar een fijne relatie. Werkrelatie welteverstaan!

Dit blog is reeds verschenen bij NRC Carrière

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>